Privatlivspolitik og Persondatapolitik hos CLEARLI ApS
Persondatapolitikken beskriver, hvordan vi behandler personoplysninger. Du kan også læse, hvilke rettigheder du har i denne forbindelse.
1. Generelle bestemmelser
Denne persondatapolitik beskriver, hvordan CLEARLI Aps behandler og passer på personoplysninger. Derudover vil vi gerne oplyse dig om, hvilke rettigheder du har, når vi håndterer dine personoplysninger.
1.1 Grundlæggende behandlingsprincipper
Personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold til patienter og ansatte.
Oplysninger skal indsamles til udtrykkeligt angivne og saglige formål og må ikke viderebehandles på en måde, der er uforenelig med disse formål.
Oplysninger skal være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles.
Oplysninger skal være korrekte, og der skal laves passende tiltag for at sikre at urigtige oplysninger berigtiges eller slettes.
Oplysninger skal opbevares således, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i længere tid, end der er nødvendigt for at opfylde formålet.
Oplysninger skal beskyttes mod uautoriseret eller ulovlig behandling, ligesom det skal sikres, at oplysninger ikke går tabt eller bliver beskadiget.
2. Personoplysninger i CLEARLI ApS
Clearli indsamler end række informationer om vores patienter, da vi har pligt til at gøre dette efter hhv. autorisationsloven, journalføringsbekendtgørelsen og sundhedsloven.
Vi overholder gældende regler for opbevaring og tavshedspligt i.h.t. ovenstående love og bekendtgørelser. Journalføring og informationsdeling af sundhedsfølsomme data vil ligeledes overhold gældende lovgivning og krav hertil. Således vil fremsendelse af helbredsoplysninger til eksterne personer udenfor klinikken ikke kunne forekomme uden dit forudgående samtykke. jf. sundhedslovens kapitel 9.
Visse oplysninger om dig registrerer og anvender vi til brug for afregningsmæssige formål, hvis dette er nødvendigt for at kunne gennemføre en betaling for klinikkens behandling af dig, fx via din region, kommune eller et forsikringsselskab.
3. Dine rettigheder
3.1 Du har ret til at få indsigt i dine persondata
Du har til enhver tid ret til at få oplyst, hvilke data vi har om dig, hvor de stammer fra, og hvad vi anvender dem til. Du kan også få oplyst, hvor længe vi opbevarer dine persondata, og hvem vi eventuelt har videregivet data til.
Adgangen kan dog være begrænset af hensyn til andre personers privatlivsbeskyttelse eller samfundsmæssige interesser, fx forebyggelse af kriminalitet.
3.2 Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. Du skal henvende dig til os og oplyse os om, hvori unøjagtighederne består, og hvordan de kan rettes.
I nogle tilfælde vil vi have en forpligtelse til at slette eller begrænse brugen af dine personoplysninger. Hvis du mener, at dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi indhentede dem til, kan du bede om at få dem slettet. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen eller andre retlige forpligtelser.
3.3 Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Hvis du ønsker at få adgang til dine data, få dem rettet eller slettet, eller gøre indsigelse mod vores databehandling, undersøger vi, om det er muligt og giver dig svar på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, vi har modtaget din henvendelse.
Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du nederst på siden.